پشتیبانی XBOX از عینک واقعیت مجازی

آیا XBOX از عینک واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد؟

سال گذشته کمپانی مایکروسافت موضع خود را در مورد قابلیت استفاده و یا عدم استفاده از عینک واقعیت مجازی در کنسول XBOX جدید مشخص نکرد و همین موضوع سردرگمی‌های بسیاری به وجود آورد. در حالی که فیلیپ اسپنسر، مدیرارشد XBOX ادعا می‌کند که استفاده از عینک واقعیت مجازی برای XBOX را در برنامه‌های بلند مدت خود دارد، مایکروسافت معتقد است که کامپیوترها و کنسول‌های دسکتاپ بهترین مکان برای استفاده از عینک VR هستند.

با این حال در سال جدید مایکروسافت موضع خود را روشن‌تر ساخته است. مایک نیکولز، رئیس‌ارشد بخش بازاریابی بازی‌های مایکروسافت اذعان داشته است که این کمپانی هیچ برنامه‌ای برای استفاده از VR در کنسول XBOX خود ندارد. نیکولز این‌چنین می‌گوید: “ما هیچ برنامه خاصی برای استفاده از واقعیت مجازی و یا واقعیت افزوده در کنسول XBOX نداریم. چراکه همچنان بر عقیده خود پایبندیم که دسکتاپ‌ها بهترین مکان برای به کارگیری عینک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستند. چرا که این دستگاه‌ها به عنوان یک پلتفرم باز (و با سیستم قابل تغییر و ارتقا)، بستر بهتری را برای نمایش هرچه سریع‌تر محتواین این هدست‌ها فراهم می‌کنند.”

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان می‌کند که PC ها زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی هستند. درهمین حال گوشی‌های هوشمند نیز به لطف بهره‌گیری از ARKit و ARCore در دنیای واقعیت افزوده بسیار موفق ظاهر شده‌اند. اما در مورد کنسول XBOX، مایکروسافت تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی تلویزیون گذاشته و بازی‌های طراحی شده برای آن جهت پخش بر روی تلویزیون و صفحه نمایش گسترده آن مناسب هستند.

استفاده از عینک واقعیت مجازی در XBOX

با همه این حال، یک سوال بی‌پاسخ می‌ماند: آیا مایکروسافت با وجود رونمایی از کنسول قدرتمند Xbox One X به عنوان دستگاهی متناسب و هماهنگ با عینک واقعیت مجازی، به کلی بر روی استفاده از عینک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خط خواهد کشید؟ خب در حقیقت نمی‌توان اینگونه گفت. بلکه مایکروسافت تمرکز خود را بر روی مسائل دیگر قرار داده، چرا که در حال حاضر به استفاده از عینک واقعیت مجازی بر روی کنسول محبوب و پرفروش خود اعتقادی ندارد. اما بدون شک این کمپانی از موفقیت رقیب اصلی خود در فروش PlayStation VR غافل نمانده است.

درواقع همه چیز در یک مصاحبه حول بازی Giant Bomb در کنفرانس E3 سال گذشته نهفته است. در این مصاحبه فیلیپ اسپنسر در مورد موضع مایکروسافت در مورد استفاده از عینک واقعیت مجازی چنین گفت: « سرمایه‌گذاری اصلی ما (در حوزه واقعیت مجازی) به سمت ویندوز متمایل است. ما با ساختن Scorpio نیز این را ثابت کرده‌ایم. همانگونه که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، کنسول XBOX به اندازه کافی برای پشتیبانی از عینک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قدرتمند است. اما هدف ما از تولید این کنسول استفاده از آن در یک محیط و اطاق خانوادگی است. اما PCها بیشتر در محیط‌های شخصی قرار دارند. پس بهتر است تمرکز خود را بر روی این مورد که مورد علاقه طراحان نیز است، قرار دهیم.»

به طور خاص اسپنسر اشاره می‌کند که استفاده از عینک واقعیت مجازی در اطاق خانوادگی (که معمولا خانواده‌ها کنسول‌های خود را در این مکان قرار می‌دهند) یک ایراد اساسی به وجود خواهد آورد. به عقیده مایکروسافت استفاده از عینک واقعیت مجازی به صورت انفرادی در کنار یک PC در اطاق شخصی می‌تواند تجربه خوبی باشد. اما با این حال استفاده از آن در اطاق‌های عمومی و جایی که احتمالا افراد دیگری نیز در آنجا حضور داشته باشند چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

با همه بیانات به نظر می‌رسد که در کنسول نسل جدید Xbox، احتمال کمی برای استفاده از عینک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارد. اما پیش‌بینی در مورد نسل بعدی این کنسول بسیار دشوار است. چرا که روند حرکت تکنولوژی، اهداف آتی کمپانی مایکروسافت را تعیین خواهد کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما انتشار نخواهد یافت. فیلدهای ضروری با * علامت گذاری شده اند.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد. اولین نفری باشید که دیدگاه می نویسید.