تجربه ترس واقعی با عینک واقعیت مجازی

تجربه نهایت وحشت با عینک واقعیت مجازی

بازی‌های ترسناک و ژانر وحشت سابقه‌ای بسیار طولانی در دنیای بازی‌های ویدیوئی دارند. از همان اولین سال‌های به وجود آمدن این نسل از بازی‌ها، تولیدکنندگان و توسعه دهندگان به دنبال رفع عطش سیری‌ناپذیر گیمرها به دنیای پر از وحشت و استرس این بازی‌ها بودند. اما در سال‌های اخیر، هدست‌های واقعیت مجازی تحول عظیم و بنیادینی را در زمینه این بازی‌ها به وجود آورده‌اند. با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی و ساعت هوشمند، وحشت بیش از آنچه که تصورش را بکنید در وجود شما رخنه خواهد کرد. چرا که این بار موجودات اسرارآمیز و ترسناک نه فقط در قالب یک تصویر و صفحه دوبعدی، بلکه در یک محیط تعاملی سه‌بعدی انتظار شما را می‌کشند!

بازی‌های ترسناک در هدست واقعیت مجازی جلوه‌ای کاملا متفاوت دارند. برای مثال این بار به جای یک ناظر و تماشاچی بودن قادر خواهید بود تا در قالب یک قربانی زندگی کنید، حس خورده شدن توسط زامبی‌ها را از نزدیک درک کنید و اجازه دهید موجودات شرور و هراس‌آور عمل‌های جراحی خود را مستقیما بر روی بدن شما انجام دهند! این موضوع ممکن است یک سوال در ذهن همه ایجاد کند: آینده‌ی بازی‌های ژانر وحشت هدست‌های مجازی چگونه خواهد بود؟

فراتر از ترس با عینک واقعیت مجازی

در روزهای اخیر جمعی از متخصصان و توسعه‌دهندگان بازی‌های ترسناک به همراه یک جامعه‌شناس در نمایشگاهی در شهر لس‌آنجلس در مورد آینده و پتانسیل‌های این ژانر با استفاده از عینک واقعیت مجازی گرد هم آمده و بحث‌هایی را در این خصوص مطرح کردند. این جلسه با عنوان “ترس واقعی در برابر ترس در عینک مجازی: فاصله‌ی این دو از یکدیگر تا چه‌اندازه‌ای است؟” برگزار شد. محوریت این جلسه بحث در مورد جنبه‌های مختلف بازی‌ها و ویدیوهای ترسناک هدست‌های مجازی و همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود این تجربه بود.

در طی این جلسه رابین گری، از بنیان‌گذاران و مغزمتفکرهای شرکت Otherworld Interactive که در زمینه تولید محتوا برای عینک واقعیت مجازی فعال است، این گونه بیان کرد: “هنگامی که از عینک واقعیت مجازی استفاده می‌کنیم و در دنیای آن غرق شده‌ایم، می‌توانیم هر اتفاق ممکنی را به صورت بسیار نزدیک‌تر و طبیعی‌تر از زوایای مختلف احساس کنیم. شما کنترلی بر روی جهت نگاه خود برای خارج شدن از این دنیا نخواهید داشت و این موضوع تاثیر محتوای عینک واقعیت مجازی را بسیار قدرتمندتر می‌سازد.”

فروشگاه: خرید عینک واقعیت مجازی

اما سوال اینجاست که چرا با وجود این که ما از مجازی بودن دنیای این هدست‌ها اطلاع داریم، باز هم ناخواسته احساسات و واکنش‌های طبیعی را از خود بروز می‌دهیم؟ از نظر مل اسلاتر، یکی از متخصصان حوزه فناوری و دانشمند علوم کامپیوتری، دو عامل برای توضیح این مسئله وجود دارد. اولین عامل به “توهم محیط” شهرت دارد. یعنی با وجود آگاهی از مجازی بودن محیط، باز هم به طرز قدرتمندی احساس می‌کنیم که واقعا در آن محیط حضور داریم. عامل دوم، باور به واقعی بودن اتفاقات آن محیط است. ذهن انسان به طور عمیقی واقعی بودن این اتفاقات را باور می‌کند و از همین رو شما نمی‌توانید از ارائه واکنش‌های واقعی به این محیط ترسناک مجازی اجتناب کنید.

توهم محیط در عینک واقعیت مجازی

توهم محیط در عینک واقعیت مجازی

جالب است بدانید که مورد دوم (یعنی باورپذیری به اتفاقات) نقش بسیار بزرگتری در القای ترس به مخاطب عینک واقعیت مجازی دارد. تحقیقاتی که اخیرا بر روی گیمرهایی که به یک بازی با سبک زامبی به وسیله هدست واقعیت مجازی مشغول بودند، نشان می‌دهد که نقش باورپذیری و اعتقاد به واقعی بودن اتفاقات، بیش از عنصر توهم محیط در کاربران تاثیر می‌گذارد. این تحقیق به کمک ردیاب‌های احساسات از طریق امواج مغزی در حین بازی کردن گیمرها صورت گرفته و این امکان را فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان محتوا و بازی‌های ویدیوئی ترسناک عینک واقعیت مجازی، به سمت ایجاد تجربه‌ای بهتر برای گیمرها و مخاطبان این سبک حرکت کنند.

رابرت واتس، از بنیان‌گذاران شرکت Light Sail VR چنین می‌گوید: “به نظر من برای بهبود هرچه بیشتر تجربه کاربری، باید از هوش مصنوعی در کنار ابزار بیوفیدبک برای تجربه و تحلیل احساسات کاربران کمک بگیریم. ابزار جدید تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد تا تمامی عوامل و پارامترهای بیومتریک کاربران را اندازه گرفته و احساسات واقعی و میزان ترس آن‌ها در هر زمان را به دست آوریم.”

پیش به سمت وحشتی بی‌انتها

در سال 2016 اولین بازی ترسناک مبتنی بر بیوفیدبک با نام Nevermind عرضه شد. در طول این بازی، ضربان قلب بازیکن به وسیله اپل واچ اندازه‌گیری شده و هنگامی که نشانه‌های ترس در وی ظاهر می‌شد، محیط بازی و موسیقی آن متناسب با شرایط بازیکن تغییر می‌یافت. برای اولین بار در این بازی، محیط به صورت کاملا تعاملی و در واکنش به میزان ترس بازیکن تغییر می‌کرد.

تحقیقاتی که در این مورد انجام شد نشان می‌داد که ارائه صحیح محرک‌ها در زمان مناسب، می‌تواند هرچیز ترسناکی را بسیار وحشتناک‌تر کند! برای مثال اگر در هنگامی که بازیکن از خود نشانه‌های ترس را ارائه می‌دهد، به ارائه یک محرک ترسناک بپردازیم، وحشت حاصل از آن می‌تواند چند برابر شود.
مارگی کرر، یک جامعه‌شناس و محقق در زمینه ترس می‌گوید: “به نظر من تولیدکنندگان محتوای عینک VR باید از ساز و کار مغز در هنگام بروز هیجانات و به ویژه ترس و استرس آشنایی داشته باشند. من فکر می‌کنم که کمک گرفتن از ابزار بیوفیدبک می‌تواند یک فرصت شگفت‌انگیز را برای ارائه محتوا و بازی‌های ترسناک برای عینک واقعیت مجازی فراهم کند.”

بازی ترسناک در عینک واقعیت مجازی

تا به امروز مطالعات بسیاری در زمینه ترس و علل به وجود آمدن آن صورت گرفته است. به عنوان مثال، محققان دریافته‌اند که مغز ما به صورت ناخودآگاه می‌تواند یاد بگیرد از برخی محرک‌های عجیبی که در هنگام حواس‌پرتی ما به طور ناگهانی خود را نشان می‌دهند، بترسد. این ترس در طول سال‌های سال تکامل انسان و حیوانات به وجود آمده و به نحوی برای حفظ بقای آن‌ها الزامی است. در سال 1919 جان واتسون، یکی از برجسته‌ترین روانشناسان تاریخ توانست ترس را به کودکی القا کند. این کودک که آلبرت کوچولو لقب داشت از موش هراسی نداشت. واتسون در طول آزمایش خود هربار که آلبرت به موش نزدیک می‌شد، صدایی ناگهانی و بلند را پخش می‌کرد. به مرور زمان آلبرت کوچولو با نوعی شرطی شدن، یاد گرفته بود که با دیدن آن موش بترسد!
حال تولیدکنندگان محتوای عینک‌های مجازی باید این سوال را از خود بپرسند که چگونه می‌توان از این قابلیت مغز، نهایت بهره را برای ترسیدن گرفت؟ به نظر گری، با استفاده از سنجش عوامل بیومتریک به کمک ساعت هوشمند می‌توان محرک‌های ترسناک را در لحظه غفلت بازیکنان در عینک واقعیت مجازی به آن‌ها عرضه کرد. علاوه بر این می‌توان سطوح مختلف ترس از هرچیزی را در انواع رده‌های سنی اندازه‌گیری کرده و متناسب با هرکس، محتوای متناسب و اختصاصی‌تری را در عینک واقعیت مجازی عرضه کرد.

هدست‌های واقعیت مجازی و ساعت‌های هوشمند در خدمت ترساندن شما!

آنطور که مسلم است، توسعه‌دهندگان بازی‌های ترسناک در عینک واقعیت مجازی به واسطه پیشرفت‌های علمی توانسته‌اند مرزهای ترس را جابه‌جا کنند و این پیشروی همچنان ادامه خواهد داشت. در آینده‌ای بسیار نزدیک ساعت هوشمند شما اطلاعات بیومتریک بدنتان را خواهد سنجید و در اختیار عینک واقعیت مجازی خواهد گذاشت. این عینک با توجه به اطلاعاتی از وضعیت حال حاضر بدن‌تان قادر خواهد بود تا شما را تا فراسوی وحشت هدایت کند! اگر جزو طرفداران بازی‌های ترسناک و ژانر وحشت هستید، آینده‌ی هیجان‌انگیزی پیش روی شما قرار خواهد گرفت!

0 دیدگاه برای تجربه نهایت وحشت با عینک واقعیت مجازی

0 دیدگاه برای این محصول

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تجربه نهایت وحشت با عینک واقعیت مجازی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.